BARNS/UNGDOMARS INFORMATIONSSÖKNING PÅ INTERNET
(1997–2004)


Min doktorsavhandling från 2001 beskriver hur elever i en fjärdeklass gör när de fritt söker information på Internet och hur de uttrycker sin förståelse av detta. Internet var vid tiden för studiens början ännu relativt nytt och okänt som företeelse i skolans värld, speciellt bland yngre elever. Lärarnas inställning varierade i fråga om dess fördelar i skolarbetet för dessa elever. En del höjde röster för att Internet var alltför ostrukturerat, medan andra lät sina 10-12-åriga elever använda Internet i samband med ett undersökande arbetssätt. Idag är Internet mer okontroversiellt, men erfarenheten bland lärare är på många håll ganska liten, ibland p g a rädsla för vad användningen av mediet kan föra med sig.

Ansatsen är etnografisk och genomgående lyfts elevernas åsikter och agerande fram mot bakgrund av lärarens idéer. Frågeställningarna i studien handlar om vad Internet tillför skolarbetet, vilka sökstrategier eleverna använder och skillnader i att söka i skolan och på fritiden. Frågor om trovärdighet och kritisk granskning har fokuserats, och detta har ställts i relation till elevernas bilder av Internet som system. Eleverna har även tillfrågats vad de anser vara viktiga kunskaper i samband med Internetsökning. Skillnader mellan pojkar och flickor med avseende på intresse för datorer och dess användning problematiseras. Doktorandtjänsten finansierades av LearnIT.

Två uppföljningsstudier till avhandlingsarbetet har avslutats. Del 1 har varit att följa en grupp elever i år 9 under ett arbetsområde i SO, för att se hur de utvecklar sina reflektioner över Internet. Detta genomfördes under vt 2003. Under vt 2004 intervjuades de elever som följdes i avhandlingsstudien under sin sista termin i grundskolan. Att följa dessa elever under lektionstid visade sig inte vara möjligt att genomföra på ett bra sätt. Del 2 har varit att följa en grupp elever med barn från förskoleklass till år 3 när de sökt information på Internet i samband med två olika temaarbeten. Dels under vt och dels under ht 2002. Medel till dessa uppföljningsstudier har erhållits från Vetenskapsrådet.


Publikationer

Vetenskapliga artiklar:

Enochsson, AnnBritt (2007). Sant eller falskt på nätet: Tonåringar resonerar om kritisk granskning [True or false on the net]. In U. Palmenfelt (Ed.), Børn og Kultur – I samfunn? (Vol. 2).

Enochsson, AnnBritt (2005). The development of children's Web searching skills: A non-linear modelInformation Research [online], 11(1). 

Enochsson, AnnBritt (2005). A gender perspective on Internet use: Consequences for information seeking on the netInformation Research [online], 10(4). 

Enochsson, AnnBritt (2004). Internet seeking and motivation for learning to read. Learning for Innovation in Technology Education (Vol. 1) (pp. 178-188)Brisbane: TERC2004.

Enochsson, AnnBritt (2004). Children's Models of the InternetInformation Technology in Childhood Education Annual. 2004(1), 5–23.

Enochsson, AnnBritt (2003). Seen through other eyes: Children's abilities to find information on the netTidsskrift for Børne- og Ungdomskultur [Magazine for Child and Youth Culture] 2003(46), 87-98.

Enochsson, AnnBritt (2001). Children choosing web pages. The New Review of Information Behaviour Research - Studies of information seeking in context2(2), 151–165.

Enochsson, AnnBritt (1998). Informationssökning på Internet [Information-seeking on the Internet]. Human IT, 1998(4). (English translation - pdf).

Bok:

Enochsson, AnnBritt (2007). Internetsökningens didaktik. Stockholm: Liber. (Uppdaterad version av kapitel 10, november 2018)

Bokkapitel:

Enochsson, AnnBritt (2005). Barns Internetsökning i skolan. I Vetenskapsrådet, Utbildningsvetenskap 2005: Resultatdialog och framåtblick (Vetenskapsrådets Rapportserie 2005:13) (pp. 55–60). Stockholm: Vetenskapsrådet.

Enochsson, AnnBritt (2004). Söka, hitta och kritiskt granska. I M. Ullström (Ed.) Söka för att lära (pp. 69-83). Lund: Bibliotekstjänst.

Doktorsavhandling:

Enochsson, AnnBritt (2001). Meningen med webben: En studie om Internetsökning utifrån erfarenheter i en fjärdeklass (Karlstad University Studies 2001:7). Doktorsavhandling i pedagogik, Karlstad: Karlstads Universitet. Errata.

Populärvetenskap:

Enochsson, AnnBritt (2008). Grunda och välgrundade föreställningar om unga & InternetReligion och livsfrågor, 2003(3)ss. 6–9. 

Enochsson, AnnBritt & Moll, Birgitta (2005). Informationssökning gav sexåringar lust att läsaDatorn i utbildningen, 2005(3), pp. 6–9. 

Enochsson, AnnBritt (2003) 
Att förhålla sig kritisk: Reflektioner efter möten med Bergsskolans elever och personalRapport från ett utvecklingsprojekt, Skoldialogen, Stockholm: KK-stiftelsen

Enochsson, AnnBritt (2002). Datorn som redskap för lärande: Konsekvenser för en förändrad lärarroll. IDUN-projektet. 

Enochsson, AnnBritt (2001). Elevperspektiv på internetsökningITiS - Delegationen för IT i skolan

Enochsson, AnnBritt (2001). Internetsökning i en fjärdeklass. Utbilder, 2001(3/4). Enochsson, AnnBritt (1998). En levande lärobok: Internet i ett undersökande arbete.Utbilder, 1998(5).

- - - - - - 

Ann-Britt Enochsson (åter till Ann-Britts webbplats)